Tuesday, September 11, 2012

PANDUAN TATABAHASA

1.      pecahan – ditulis di akhir ayat bukan di tengah
  1. dua setengah kilogram ( X  )
  2. dua kilogram setengah (√  )
  3. tiga setengah minit  ( X  )
  4. lima liter suku     (√  )
  5. tiga suku jam  ( X  )
  6. tiga jam suku (√)
2.    ayat pasif (kata ganti nama 1,2) tiada oleh , di KGN 3 ada di……………………………oleh……………
  1. Roti itu dimakan oleh saya. ( X   )
  2. Roti itu saya makan.                  (√  )
  3. Roti itu kamu makan.           (√  )
  4. Roti itu dimakan oleh mereka.( √ )
  5. Roti itu mereka makan.            ( X  )
3.     membuat  /  berbuat = abstrak/bukan benda
  1. Jangan membuat bising.  ( X   )
  2. Jangan berbuat bising.   (  √ )
  3. berbuat begitu    (  √  )
  4.  membuat begitu  (  X  )
  5.  berbuat demikian   ( √   )
4.   antara (bukan tempat)  / di  antara(tempat)
  1. Antara hobi saya ialah membaca buku.   (√  )
  2. Di antara hobi saya ialah membaca buku.   ( X    )
  3. Rumah saya terletak di antara tingkat satu dengan tingkat tiga.    (√  )
  4. Fatihah duduk di antara Julia dengan Mariam.   (√ )
  5.  Antara alat-alat tulis  yang dibeli olehnya ialah pensel, pembaris, pen dan pemadam.  (  X   )
5.    di dalam (lubang/ruang)    /   dalam (abstrak/tidak nampak)
1.     di dalam ingatannya (  X   )
2.     dalam ingatannya     ( √  )
3.     di dalam bilik        (  √ )
4.     dalam mesyuarat      (  √  )
5.      di dalam hatinya       (  X   )
6.   ialah (kata nama ,kata kerja)    /   adalah (kata sendi,kata adjektif)
1.     Ramli ialah abang saya.    (  √  )
2.     Ramli adalah abang saya.  ( X   )
3.     Mesyuarat itu  adalah dari pukul 8:00 pagi hingga 10:00 pagi. (  √   )
4.     Punca pencemaran adalah seperti pembuangan sisa toksik oleh pihak kilang.   (√   )
5.     Hobi saya adalah bermain badminton.  (  X  )
  1. _____ jangan = Harap sahaja
1.     Harap jangan merokok. (  √  )
2.     Sila jangan merokok. (  X  )
3.     Tolong jangan merokok. ( X   )
4.     Usah jangan merokok. ( X   )
5.     Jangan merokok. (  √  )
8.    meN-…-i (orang)   / meN-…-kan (benda) kecuali meN-..-ki (benda)
1.     menasihati Ali       ( √   )
2.     menasihatkan Ali    ( X   )
3.     menghidangkan tetamu (  X  )
4.     menghidangkan nasi lemak untuk tetamu (  √  )
5.     menaikkan bendera   ( X  )
6.     menganugerahi Encik Azim ( √)
7.     menganugerahkan pingat kebesaran (√)
8.     menaiki taktha (√)
9.     menaiki kereta api (√)
10.  menaikkan lori sawit (X)
9.     (orang)di-…-i(benda)    /   (benda) di-…-kan (orang)
1.     Pingat kecemerlangan dihadiahkan kepada Fatimah.  (√   )
2.     Fatimah dihadiahkan pingat kecemerlangan.  ( X   )
3.     Fatimah dihadiahi pingat kecemerlangan.  (√   )
4.     Menteri  itu dianugerahkan pingat kebesaran. ( X    )
5.     Pingat kebesaran dianugerahkan kepada menteri itu. (√   )
10. memper  (kata adjektif)      /    memper-…-kan (kata kerja)
1.     memperdalamkan lubang itu ( x   )
2.     memperdalam lubang itu (√   )
3.     mendalamkan lubang itu (  √ )
4.     memperkatakan  hal itu (  √  )
5.     memperkata hal itu  ( x   )
11. memperisterikan (mengahwinkan orang lain) memperisteri(berkahwin dengannya)
1.     Haji Isa memperisterikan seorang gadis kampung. ( X   )
2.     Haji Isa memperisteri seorang gadis kampung. (√   )
3.     Haji Isa memperisterikan anak lelakinya dengan seorang gadis kampung. (√   )
4.     Haji Isa memperisteri anak lelakinya dengan seorang gadis kampung. ( X   )
5.     Haji Isa mempersuamikan anak daranya dengan seorang pemuda kampung. (√   )
12.  meN-…-kan(orang) = buat/beli untuk orang lain
1.     Siti Nurhaliza membuatkan ayahnya secawan teh. (√   )
2.     Siti Nurhaliza membuat ayahnya secawan teh. ( X    )
3.     Kakak menjahitkan ibunya sepasang baju kurung. (  √  )
4.     Kakak menjahit ibunya sepasang baju kurung. ( X   )
5.     Kakak menjahit sepasang baju kurung untuk ibunya. (√   )
  1. kata bilangan ‘ber’ = 2X
1.     berpuluh tahun (  X   )
2.     berpuluh-puluh tahun ( √    )
3.     beribu-ribu penonton (  √   )
4.     beribu penonton ( X   )
5.     ribuan penonton ( √   )
  1. kata bilangan ‘ke’ = 2X ,tidak perlu penjodoh bilangan
1.     kedua-dua anaknya (√   )
2.     kedua anaknya ( X   )
3.     anaknya yang kedua (√   )
4.     ketiga-tiga ekor kucing itu ( X   )
5.     ketiga-tiga kucing itu  (√    )
  1. kata bilangan =  B  1
1.     semua murid-murid (  X  )
2.     semua murid  (√   )
3.     para pelajar    (√   )
4.     semua kanak-kanak (√    )
5.     ramai budak (  √   )
16. ramai (meriah/seronok)   /   banyak (bilangan/bukan suasana)
1.     Ramai pelanggan di pasar raya itu. (  √  )
2.     Banyak  pelanggan di pasar raya itu. ( X   )
3.     Ramai orang menonton konsert nasyid itu. ( √    )
4.     Orang ramai menonton  konsert nasyid itu. ( √    )
5.     Ustaz Aqil Hayy mempunyai banyak peminat ( √    )
17. MeN-…-kan(TIDAK PERLU TENTANG)    /   ber (ADA TENTANG)
1.     Cikgu Norida menceritakan tentang pengalamannya. ( X)
2.     Cikgu Norida menceritakan  pengalamannya. ( √   )
3.     Cikgu Norida bercerita tentang pengalamannya. ( √   )
4.     Hambali sentiasa memikirkan masalah dirinya. (  √ )
5. Hambali sentiasa berfikir masalah dirinya. ( X    )
18.  kata bantu dalam ayat pasif = SEBELUM ORANG
1.     Wau itu akan saya buat. (  √   )
2.     Wau itu saya akan buat. ( X    )
3.     Surat itu telah saya tulis. (  √  )
4.     Surat itu saya telah tulis. ( X   )
5.     Orang gila itu  pernah kamu lihat? (  √   )
19. sebab (KATA SENDI NAMA ABSTRAK)
Kerana (KATA HUBUNG) / oleh sebab(KATA HUBUNG) / oleh kerana(SALAH)
1.     Jalil tidak datang ke sekolah sebab demam. ( X    )
2.     Jalil tidak datang ke sekolah kerana  demam. (  √   )
3.     Jalil tidak datang ke sekolah oleh sebab demam. ( √    )
4.     Jalil tidak datang ke sekolah oleh kerana demam. ( X    )
5.     0leh sebab demam Jalil tidak datang ke sekolah.  (  √   )
20.  ia SINKOPE bagi dia (Kata Ganti Nama Diri Orang Kedua) hanya untuk MANUSIA
1.     Saya ada seekor kucing. Ia bernama Si Comel. (  X  )
2.     Saya ada seekor kucing yang bernama Si Comel. ( √ )
3.     Kamus itu sangat mahal. Ia berharga RM60.00. ( X  )
4.     Bersikap rajin amat penting kerana ia menjamin kejayaan. ( X )
5.     Kereta Savvy buatan Malaysia.Ianya sangat murah.( X  )
21. ayat pasif = 7 jenis; 1.di..oleh, 2. di, 3.  kena..oleh, 4. kena.., 5. ter…oleh, 6. ke….an, 7. tiada di oleh(KGN 1,2)
1.     Kuih itu dimakan oleh bapa. (  √   )
2.     Kuih itu dimakan bapa. (  √   )
3.     Kuih itu dimakan oleh bapa. (  √   )
4.     Kuih itu termakan oleh bapa. (    √ )
5.     Kuih itu termakan  bapa. ( x    )
6.     Kuih itu kena makan oleh bapa. (  √   )
7.     Kuih itu kena makan  bapa. (  √   )
8.     Pencuri itu tertangkap polis. ( x   )
9.     Pencuri itu kena tangkap polis. ( √   )
10. Dia basah kuyup kerana kehujanan. ( √   )
11. Saya tertarik dengan keindahan tasik itu. ( x   )
12. Saya tertarik oleh keindahan tasik itu. ( √   )
22. angka-huruf = ada –(dalam penulisan angka 1 hingga 10 elok ditulis dengan perkataan. Angka 11 dan seterusnya ditulis dalam bentuk nombor)
1.     1950an ( X   )
2.     1950-an ( √   )
3.     1950 – an ( X    )
4.     lima puluhan (  √  )
5.     lima puluh an ( X   )
23. lain = di akhir ayat,1x
1.     masalah-masalah lain ( √   )
2.     lain-lain masalah ( x    )
3.     perkara-perkara lain ( √   )
4.     lain-lain perkara (  x  )
5.     hal-hal lain ( x   )
24. akan = tiada imbuhan
1.     menyayangi akan anaknya ( x   )
2.     sayang akan anaknya (  √  )
3.     sayang  anaknya ( x   )
4.     merindui ibunya (  √  )
5.     rindu akan anaknya (  √   )
25. saling = 1x,tidak perlu ganda
1.     Daud dan Arif saling kejar-mengejar (  x     )
2.     Daud dan Arif saling mengejar (  √   )
3.     Daud dan Arif kejar-mengejar (  √   )
4.     Perompak dan anggota polis itu saling menembak. (  √   )
5.     Perompak dan anggota polis itu tembak-menembak. (  √   )
26.  kata ganda bagi imbuhan pinjaman=2x
1.     juru-juruterbang (  x   )
2.     juruterbang-juruterbang ( √   )
3.     olahragawan-olahragawan ( √    )
4.     olah-olahragawan ( x    )
5.     seniman-seniman (  √   )
27.  kata ganda bagi kata nama = 2x kata pertama
1.     guru-guru besar (  √  )=banyak guru besar
2.     guru besar-guru besar ( x   )
3.     guru besar-besar (  √   )=banyak guru yang besar
4.     alat-alat tulis ( x    )
5.     alat tulis-alat tulis (  √  )
28. kata penguat bebas=sas
1.     sangat cantik (  √   )
2.     cantik sangat (  √   )
3.     amat kejam     (  √   )
4.     kejam amat     (  √   )
5.     bijak sungguh (   √  )
29.  sekali = tidak perlu ter dan paling
1. KLCC tertinggi sekali. (  √   )
2. KLCC tertinggi. ( √    )
3. KLCC tinggi sekali. (  √    )
4. KLCC paling tinggi sekali . ( x   )
5. KLCC tinggi sekali. (  √  )
30. ku/ kau = 1 perkataan   ,kau tidak boleh di akhir, tidak boleh ada  kah,tiada imbuhan
1.     Buku itu telah kuambil. (  √  )
2.     Buku itu telah kumengambil. ( x   )
3.     Ke mana  kaupergi tadi? (√   )
4.     Itu adikkau? ( X    )
5.     Kausakitkah?(X)
31. kah = kata tanya awal ayat mesti ada,di akhir ayat tidak perlu, di tengah boleh
1.     Siapakah nama saudari? (√   )
2.     Siapa nama saudari? ( x   )
3.     Nama saudari siapa? (√   )
4.     Nama saudari siapakah? ( x   )
5.     Yang manakah basikal kamu ? (  √  )
6.     Cikgu Ali sudah datangkah? (  x    )
7.     Cikgu Ali sudah datang ? (   √  )
8.     Sudah datangkah Cikgu Ali? (  √   )
32. baharu =benda  /  baru=masa=PMR/SPM sama
1.     Abu Bakar memakai baju baharu. (  √  )
2.     Abu Bakar memakai baju baru. ( x    )
3.     Dia baru sampai pagi tadi. (  √  )
4.     Pengantin baru itu baru sampai dengan kereta baru. ( x   )
5.     Baru-baru ini, terdapat kes ragut di kampung saya.  (  √  )
33. apa?    /  apa-apa   / mana?   / mana-mana / bila-bila / siapa-siapa
1.     Saya tidak tahu apa yang berlaku. ( x   )
2.     Saya tidak tahu apa-apa yang berlaku. (  √  )
3.     Kami tidak ke mana-mana semalam. (  √   )
4.     Kami tidak ke mana semalam. ( x    )
5.     Datanglah ke rumah saya bila ada masa. (  x   )
34. ber-…-kan=kata sendi tidak perlu   /  ber
1.     Orang tua itu tidur bertilamkan surat khabar lama. (  √  )
2.     Orang tua itu tidur bertilam surat khabar lama. ( x   )
3.     Orang tua itu tidur bertilamkan dengan surat khabar lama. ( x   )
4.     Ahli pengakap itu mencari jalan berpandukan peta. (  √   )
5.     Ayah tidur berbantalkan dengan lengan. ( x    )
35. belaka = B 1
1.     Baju itu murah-murah belaka.
2.     Baju-baju itu cantik-cantik belaka. ( x   )
3.     Mereka bijak-bijak belaka. ( x   )
4.     Mereka bijak belaka. (  √  )
5.     Mereka-mereka  bijak-bijak belaka. ( x   )
36. daripada….kepada=perbezaan  / dari…..ke=masa,jarak,tempat
1.     Markah Bahasa Melayunya telah meningkat dari 80% ke 90%. (x)
2.     Markah Bahasa Melayunya telah meningkat daripada 80% kepada 90%.
3.     Harga minyak petrol telah naik daripada RM1.00 kepada RM1.10 seliter. ( √)
4.     Harga minyak petrol telah naik dari RM1.00 kepada RM1.10 seliter. ( x   )
5.     Jarak dari Tapah ke Slim River ialah 50km. (  √   )
37. boleh=keizinan  /  dapat=memperoleh,guna tenaga
1.     Kamu boleh balik setelah menyiapkan kerja itu. (√  )
2.     Selepas kakinya sembuh,dia boleh menunggang basikal. ( x   )
3.     Dia boleh menjawab soalan itu dengan tepat. ( x    )
4.     Dia dapat menjawab soalan itu dengan tepat. (  √   )
5.     Apabila membaca surat khabar, kita boleh mengetahui pelbagai berita terkini. ( x   )
38. kata bantu= boleh bersama
1.     Saya belum pernah makan durian. (  √  )
2.     Adik Lilyana masih belum bersekolah. (  √  )
3.     Karim Pin masih sedang menulis surat.(  √  )
4.     Yatimah sudah pernah melawat Jepun. (  √  )
5.     Puan Wong sedang hendak ke pasar. (  √  )
39. sekalian = B 1
1.     Para hadirin sekalian, ( x    )
2.     Hadirin sekalian, (  √   )
3.     Hadirin yang dihormati, (  √  )
4.     Hadirin yang dihormati sekalian,  ( √   )
5.     Tuan-tuan dan puan-puan, (  √  )
40. hanya   / sahaja= tidak boleh bersama
1.     Lamin akan berada di Ipoh hanya seminggu sahaja. ( x   )
2.     Lamin akan berada di Ipoh hanya seminggu. (  √  )
3.     Lamin akan berada di Ipoh seminggu sahaja. (  √  )
4.     Hanya Shi Mei Ling yang lulus ujian itu. (  √  )
5.     Shi Mei Ling sahaja yang lulus ujian itu. (  √  )
41.   Hukum D-M (Diterangkan – Menerangkan)
1.     alat penghawa dingin ( x   )
2.     alat hawa dingin ( x    )
3.     pendingin hawa (   √   ) = hawa yang panas perlu didinginkan
4.     penghawa dingin (  x  )
5.     penyaman udara (  √  )
42.  isme bukan isma
1.     nasionalisma ( x    )
2.     nasionalisme (  √   )
3.     plasma (  √  )
4.     plasme (  x  )
5.     patriotisme (  √  )
6.     vandalisma (  x )
43.          kami sekeluarga / kami semua / kita semua= tidak perlu ulang B
1.     Saya dan keluarga akan berkelah di Teluk Batik. (√    )
Kami sekeluarga akan pergi esok. ( x    )
2.     Saya dan keluarga akan berkelah di Teluk Batik. (  √   )
Kami  akan pergi esok. (  √   )
3.     Kami semua akan  berkelah di Teluk Batik. ( x    )
4.     Kami  akan  berkelah di Teluk Batik. ( √   )
5.     Kita semua haruslah bekerjasama. ( x   )
44. di = sudah tiba,sedia ada   /   ke belum tiba
1.     Mereka sudah sampai di Tapah. (  √   )
2. Mereka sudah sampai ke Tapah. ( x    )
3. Apabila mereka tiba di tepi pantai, mereka pun membina khemah. ( √   )
4. Apabila mereka tiba ke tepi pantai, mereka pun membina khemah. (  x   )
5. Kami akan pergi ke sana sebentar lagi. (  √    )
45. 1.     menengok televisyen (  √ )
2.     menonton televisyen  (  √ )
3.     memotong getah         (  x   ) = lisan
4.     menoreh getah            ( √  )
5.     menggantung baju di ampaian ( x   )= menyidai
46.  manakala = 2,3.. orang    /   sementara=1 orang
1.     Ibu menanak nasi sementara kakak saya menyiang ikan.(x)
2.     Ibu menanak nasi manakala kakak saya menyiang ikan.
3.     Azmi membaca buku sementara menunggu bapanya pulang. (  √  )
4.     Sementara menunggu bapanya pulang, Azmi membaca buku.( √ )
5.     Danny menyapu sampah manakala Halim mencuci tandas. ( √  )
47. atas=bukan tempat    /   di atas= tempat
1.     Terima kasih atas pertolongan saudara. (    )
2.     Terima kasih di atas pertolongan saudara. ( x   )
3.     Tahniah di atas kejayaan kamu. ( x   )
4.     Buku kamu ada di atas meja itu. (    )
5.     Burung berterbangan di atas awan. ( x   )
48. kata tanya dalam ayat penyata = tidak boleh
1.     Saya tidak tahu siapa namanya. ( x   )
2.     Saya tidak tahu namanya. (  √  )
3.     Polis akan menangkap siapa yang mencuri. (  x   )
4.     Saya tidak tahu di mana Cikgu Shaari tinggal.(  x    )
5.     Saya tidak tahu tempat tinggal  Cikgu Shaari. (  √  )
49. tidak=kata kerja,kata adjektif   /  bukan=kata nama,
1.     Dia bukan abang saya. (  √  )
2.     Komputer ini bukan berat.(  x   )
3.     Soalan ini bukan susah. (  x   )
4.     Soalan ini tidak susah. (  √   )
5.     Gillian tidak suka bermain bola sepak. (  √  )
50. mempunyai= untuk orang, haiwan   /   terdapat   /  ada
1.     Sekolah saya mempunyai  sebuah padang. (  x   )
2.     Sekolah saya terdapat  sebuah padang. (  √   )
3.     Sekolah saya ada  sebuah padang. (  √   )
4.     Semua serangga  mempunyai  enam kaki. (  √  )
5.     Saya mempunyai empat orang anak. (  √  )
51. untuk  = diperuntukkan sesuatu bagi = mendapat sesuatu,pendapat,boleh tukar ganti dengan ‘untuk’ (kaji ayatnya)
1.     Itulah satu pengalaman indah untuk diri saya. (  x  )
2.     Itulah satu pengalaman indah bagi diri saya. (  √    )
3.     Bagi diri saya itulah satu pengalaman indah. (  √  )
4.     Pasukan tentera berjuang demi untuk negara. (  x  )
5.     Asrama itu adalah bagi pelajar-pelajar tingkatan 1.(  √   )
52. kata-kata singkat (untuk dialog dalam karangan cerita dan karangan lain seumpamanya)
1.     tak mau                  =_____tidak mahu_______
2.     tak tau                   =_____tidak tahu___
4.     mak saya               =____emak saya____
5.     tuk saya  =____datuk saya________
6.     dah tau                   =____sudah tahu________
7.     kak saya =____kakak saya________
8.     tak nak                   =____tidak hendak______
53. adakah= ya,tidak    /  apakah=benda, perkara, haiwan
1. Adakah kamu sakit? (  √ )
2. Apakah kamu sakit? (  X   )
3. Apakah nama haiwan itu? (  √   )
4. Adakah yang ada di dalam kotak itu? (  X   )
5. Apakah yang terjadi?  (  √  )
54. dan sebagainya =sama jenis  /   dan lain-lain lagi= berlainan jenis
1.     Nelayan itu mendapat banyak ikan seperti ikan pari, ikan parang dan sebagainya. (  √   )
2.     Nelayan itu mendapat banyak ikan seperti ikan pari, ikan parang dan lain-lain lagi. (   x  )
3.     Kamus, buku rujukan, buku cerita dan lain-lain lagi da di dalam perpustakaan itu. ( x   )
4.     Kamus, buku rujukan, buku cerita dan sebagainya ada di dalam perpustakaan itu. (  √   )
5.     Buah-buahan tidak bermusim adalah seperti nanas,ciku, pisang dan lain-lain lagi.(  x )
55. raya = 2 perkataan kecuali dijadikan nama khas
1.     pasar raya (√   )
2.     pasaraya    ( x  )
3.     bandar raya (  √  )
4.     Bandaraya Kuala Lumpur ( √   )
5.     Bandar Raya Kuala Lumpur ( x  )
6.     Bandaraya Ipoh (  √  )
7.     pilihan raya (  √ )
8.     jalan raya (  √  )
9.     hari raya (  √  )
10. lebuhraya ( x   )
  1. goreng = nak makan/goreng apa?
1.     Saya suka goreng pisang. (  x    )
2.     Saya suka  pisang goreng. (  √   )
3.     Tolong goreng pisang itu. (  √   )
4.     Goreng pisang itu digoreng oleh ibu saya. ( x    )
5.     Saya suka menggoreng pisang. (  √   )
  1. kepada  /   ke = tidak perlu selepas kata kerja kecuali melaporkan, melancong, melawat (tempat)
1.     memberitahu kepada Cikgu Siti (  x   )
2.     memberitahu Cikgu Siti (  √  )
3.     melawat ke Kuala Lumpur (  x   )
4.     melawat ke datuknya (  x   )
5.     melaporkan kepada pihak polis (  √   )
6.     kami melawat nenek di kampung (  √   )
7.     ke hospital untuk melawat kawan (  √   )
  1. ter = ada sangat atau Kata Penguat, salah diletakkan pada Kata Adjektif.
1.     Dia tersangat nakal. (  √   )
2.     Dia sangat ternakal. (  x   )
3.     Baju itu amat termahal. (  x   )
4.     Baju itu amat mahal. (  √  )
5.     Baju itu termahal. (  √   )
59. ke……ke  /  untuk…..untuk….. / di……di = Mesti dua kali
1.     Saya tidak tahu  sama ada dia ke Ipoh atau ke Johor. (  √   )
2.     Saya tidak tahu  sama ada dia ke Ipoh atau  Johor. (  x  )
3.     Hadiah ini adalah untuk ibu bukan ayah. (  x   )
4.     Hadiah ini adalah untuk ibu bukan untuk ayah. (  √    )
5.     Kami tidak pasti sama ada kakak kamu ada di kantin atau perpustakaan. ( x   )
60. se……  /  se…..se = Mesti se… dua kali , 0…0
1.     dari masa ke semasa (  x    )
2.     dari semasa ke semasa ( √  )
3.     dari masa ke masa (  √    )
4.     dari hari ke hari  (  √   )
5.     dari hari ke sehari (  x  )
61. setengah  = ½    / sesetengah = jumlah, sebilangan
1.     Setengah orang tidak suka akan durian. (   x  )
2.     Sesetengah orang tidak suka akan durian. (  √    )
3.     Setengah-setengah  orang tidak suka akan durian. (  √  )
4.     Setengah-tengah orang tidak suka akan durian. (  x   )
5.     Setengah daripada sebuku roti itu dimakan Arif. (  √  )
62.          beberapa  = jumlah  /  berapa = soalan
1.     Beberapa orang pelajar telah menyertai kursus itu. (  √   )
2.     Beberapa  pelajar telah menyertai kursus itu. (  x  )
3.     Berapa orang pelajar telah menyertai kursus itu. ( x   )
4.     Berapa orang pelajarkah telah menyertai kursus itu? (  √   )
5.     eberapa hari yang lalu, saya tidak sihat. (  √   )
63.    = hendak makan apa? naik apa? ke mana?
1.     bas mini (  √  )
2.     mini bas (  x  )
3.     sos cili   (  √  )
4.     cili sos   (  x  )
5.     Aminah Kedai Jahit (  x   )
64.   telur apa ? ayam apa ? daging apa?
1.     ayam telur (  √   )
2.     telur ayam (  √   )
3.     ayam daging (  √  )
4.     daging ayam (  √   )
5.     kuning telur (√ )
65.   1.    Bahasa Melayu (  √  ) = nama khas bagi mata pelajaran
2.     bahasa Melayu (   √  ) = nama am bagi  bahasa
3.     berbahasa Melayu (  √    )
4.     berBahasa Melayu (   x  )
5      fasih Bahasa Inggeris  ( x )
66.   benda  + orang
1.     bapa kereta (  x  )
2.     kereta bapa  (  √   )
3.     saya punya wang (  x    )
4.     wang saya (  √    )
67. kata ganda separa + ber…an =  B 1, 1 B
1.     dedaun berguguran (  x   )
2.     daun berguguran (  √  )
3.     lelayang bergantungan (  √   )
4.     layang-layang bergantungan (  √   )
5.     kekacang bertaburan (  x   )
68.  selain = tidak perlu daripada,dari
1.     Selain daripada mengaji, dia juga terpaksa mengulang kaji hari ini. (  x   )
2.     Selain dari mengaji, dia juga terpaksa mengulang kaji hari ini. (  x   )
3.     Selain mengaji, dia juga terpaksa mengulang kaji hari ini. (  √   )
4.     Kita mestilah rajin.Selain itu,kita haruslah berani.  (  √   )
5.     Kita mestilah rajin.Selain dari itu,kita haruslah berani ( x  )
69.   (0rang) menghiaskan  /(Benda) menghiasi  /(benda) mengotori (orang)mengotorkan
1.     Mereka sedang menghiaskan pentas  itu. (  √   )
2.     Mereka sedang menghiasi pentas  itu. (  x   )
3.     Pelbagai bunga menghiaskan pentas itu. (  x   )
4.    Pelbagai bunga menghiasi pentas  itu. (  √   )
5.    Adik mengotori lantai itu. (  x    )
70. penjodoh bilangan
1.    seketul pemadam (   √  )
2.    seutas tali leher( x  )
3.    sebuah jam dinding             (  √  )
4.    sepuluh butir telur ayam (   √  )
5.    lima buah rumah-rumah  ( x  )
71. saja (sahaja), juga , lagi = di akhir
1.     Rumah saya rumah batu juga.(  √  )
2.     Rumah saya juga rumah batu.(  x   )
3.     Gadis itu tersenyum saja. (  √   )
4.     Gadis itu saja tersenyum. (   x  )
5.     Haji Ali ke Makkah lagi.(  √   )
72. kata penguat(tidak perlu)  +  kata ganda berirama
1.     Rambut Afiqah sangat kusut-masai. ( x    )
2.     Rambut Afiqah kusut-masai. (   √  )
3.     Suasana di pasar malam itu sungguh riuh-rendah. (  x    )
4.     Suasana di pasar malam itu riuh-rendah. (  √   )
5.     Jalan raya ke Cameron Highlands bengkang-bengkok. ( √ )
73. berkali-kali / berulang kali = B  1 , 1  B
1.     Danny menggeleng-geleng kepalanya berkali-kali kerana tidak bersetuju.( x )
2.     Danny menggeleng-geleng kepalanya kerana tidak bersetuju (  √   )
3.     Danny menggeleng kepalanya berkali-kali kerana tidak bersetuju (  √   )
4.     Ramli mengangguk-angguk berulang kali. (  x   )
5.     Ramli mengangguk berulang kali. (  √   )
74.  dia (betul)    /    dai (salah)
1.     diari (√    )
2.     dairi (  x   )
3.     dailek (  x   )
4.     dialek(  √   )
5.     dialog(  √   )
75.  di  = tempat   /  pada = benda
1.     Ada setompok darah di bajunya. (   x    )
2.      Ada setompok darah pada bajunya. (  √    )
3.     Doktor membalut luka pada kakinya. (  √  )
4.     Doktor membalut luka di  kakinya. (  x   )
5.     Jangan bersandar di dinding itu. (  x   )
75.          ayat songsang
1.     pendepanan frasa kerja transitif,
2.     pendepanan frasa kerja tak transitif
3.     pendepanan frasa adjektif
4.     pendepanan frasa sendi/kata hubung
1.     Sedang membaca buku murid itu. (  √  )
2.     Tertidur Mawi di situ. (   √  )
3.     Sungguh besar sekolah itu.(   √    )
4.     Ke Makkah lagi Haji Ali. (  √   )
5.      Ke Ipoh Cikgu Haslina pagi tadi. (   √  )
76.  (pesakit)menjalani  /  (doktor)menjalankan
1.     Doktor Tan sedang menjalankan pembedahan itu.( √  )
2.     Doktor Tan sedang menjalani pembedahan itu. ( x )
77. dia = rakan; walaupun sebagai ketua kelas  /   beliau = ada pangkat,jawatan
(tidak semestinya terkenal sahaja)
1.      Ketua Kelas 6 Merah ialah Ali. Dia baik hati. (  √   )
2.     Ketua Kelas 6 Merah ialah Ali. Beliau baik hati.  (  x    )
3.     Amalina pelajar terbaik SPM. Dia memang rajin. (  x   )
4.     Amalina pelajar terbaik SPM. Beliau memang rajin. (  √  )
5.     Amalina pelajar terbaik SPM. Ia memang rajin. (  √   )
78.  Guru Besar  = nama khas jawatan
guru besar = kata majmuk/umum/am
1.     Bapa saya  guru besar.( √    )
2.     Bapa saya  Guru Besar di SK. Gunung Rapat.  (  √   )
3.     Semua guru besar sedang bermesyuarat. (  √   )
4.     Semua guru penolong kanan sedang bermesyuarat. (  √    )
5.     Guru Penolong Kanan sekolah saya baik hati. (  √   )
79.  kata bilangan   + penjodoh bilangan tidak perlu kecuali ‘beberapa’)
1.     sebahagian orang murid(  x   )
2.     sebahagian murid (  √   )
3.     segala ekor binatang (  x    )
4.     segala binatang  (  √   )
5.     setiap orang rakyat (   x    )
80. agar   /   supaya  /  jika  / sekiranya = 1x
1.     Saya berdoa agar supaya Fatin berjaya.(  x   )
2.     Saya berdoa  supaya Fatin berjaya. (  √   )
3.     Saya berdoa agar Fatin berjaya. (  √   )
4.      Jika sekiranya saya terlupa,tolong hubungi saya.(  x   )
5.     Jika  saya terlupa, tolong hubungi saya (  √   )

BIASAKAN YANG BETUL

Tatabahasa-Perkongsian Laman Guru Selamanya

MEMBIASAKAN YANG BETUL, MEMBETULKAN YANG BIASA
Bil.
Salah
Betul
Catatan
1
Ke 4 Ke-4 Perlu ada tanda sempang sebelum angka 4.Contoh:
  • • Ke-21
  • • Ke-10
Dieja sebagai satu perkataan apabila angka itu diganti dengan abjad.
Contoh:
  • • Ketiga
  • • Kesepuluh
  • • Keempat
Dalam penulisan nombor 1 hingga 9 elok ditulis dalam perkataan, nombor 10 dan seterusnya ditulis dalam angka
2
mengambilkira Mengambil kira Kata majmuk dieja terpisah.Kata majmuk dieja sebagai satu perkataan apabila menerima awalan dan akhiran.
Contoh:
  • Ambil alih
  • Mengambil alih
  • Pengambilan
  • Anak tiri
  • Beranak tiri
  • Menganaktirikan
3
7hb Jun 2010 7 Jun 2010 Perlu seragam, tidak perlu hb.
4
Anggaran peruntukkan Anggaran peruntukan
  • Akhiran an membentuk KN.
  • Akhiran kan membentuk KK.
  • Kekeliruan timbul apabila
  • perkataan berakhir dengan konsonan k.
Contoh:
  • Semak
  • Semak + an = semakan (KN)
  • Semak + kan = semakkan (KK)
  • Gosok
  • Gosok + an = gosokan (KN)
  • Gosok + kan = gosokkan (KK)
5
Tempoh penyambunganmulai dari Jun 2010 hingga Mei 2011. Tempoh penyambunganmulai Jun 2010 hingga Mei 2011. Tidak perlu kata sendi dariselepas mulai.
6
…inovasi diantara Jabatan/Agensi …inovasi antara Jabatan/Agensi. Kata sendi nama di antara untuk menunjukkan tempat atau ruang.
7
maklumbalas maklum balas Kata majmuk, dieja terpisah.
8
Juru Perunding juruperunding Juru – orang yang mempunyai keahlian dlm sesuatu perkara (biasanya dipakai dlm kata majmuk dan dieja bersambung sebagai satu perkataan).Contoh:
  • • Juruacara
  • • Juruanalisis
  • • Juruaudit
  • • Jurubahasa
  • • Jurubina
  • • Jurucerakin
  • • Juruelektrik
  • • Jurujual
  • • Jurunikah
9
diperingkat di peringkat Kata sendi di, dieja terpisah.
10
…antara Bahagian Acara KPKK dan Bahagian Pengurusan dan Analisis Maklumat… …antara Bahagian Acara KPKK dengan Bahagian Pengurusan dan Analisis Maklumat… Padanan antara ialah dengan. Dan hanya terpakai apabila melibatkan lebih daripada dua pihak.Contoh:
  • •Perjanjian antara RTM dengan Media Prima
  • •Perjanjian antara RTM, Media Prima dan ASTRO
11
perlaksanaan pelaksanaan Pelaksanaan kerana daripada proses melaksanakan.
12
…di kaitkan dengan… …dikaitkan dengan… Kait, KK. Dgn demikian awalan di dieja sebagai satu perkataan.
13
Lawatan Kerja Yab Perdana Menteri… Lawatan Kerja YAB Perdana Menteri… Y A dan B, dieja menggunakan huruf besar.
14
Pasca Perkhidmatan Pasca-Perkhidmatan Sekiranya Perkhidmatan dianggap kata nama khas, perkataan tersebut dieja dengan tanda sempang. Andainya perkhidmatan itu kata umum, maka perkataan tersebut dieja sebagai satu perkata, pascaperkhidmatan.
15
intisari Inti sari Kata majmuk, dieja terpisah.
16
…terdiri dari pelbagai…… terdiri daripada pelbagai… Kata sendi yang lebih tepat ialah daripada.
17
…sambutan menggalakan dari orang ramai …sambutan menggalakkan daripada orang ramai…
  • Akhiran an membentuk KN.
  • Akhiran kan membentuk KK.
  • Kata sendi dari untuk tempat dan masa.
  • Kata sendi daripada untuk orang, perbandingan dan asal kejadian.
18
SEKAPUR SIREH SEKAPUR SIRIH Hukum Keselarasan VokalVokal i padanannya vokal i
19
Golongan Cendikiawan Golongan Cendekiawan Kesalahan mengeja
20
menggembeling Menggembleng Kesilapan mengeja
21
Lain-lain dasar Dasar-dasar lain Hukum D – MYang diterangkan mendahului yang menerangkan. Dalam konteks ini, yang diterangkan ialah dasar.
  • Contoh-contah lain:
  • •pisang goreng bukan goreng pisang
  • •hal-hal lain bukan lain-lain hal
  • •faktor-faktor lain bukan lain-lain faktor
  • •jalan-jalan lain bukan lain-lain jalan
  • •kedai kasut bukan kasut kedai
22
tanahair tanah air Kata majmuk yang dieja terpisah.
23
Penerbitan buku ini adalah seiring… Penerbitan buku ini seiring… Tidak perlu ada kata pemeri adalah.
24
Hari Kemerdekaaan Malaysia Ke 52 Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-52 Perlu ada tanda sempang sebelum angka 52.
25
…kerjasama erat antara sektor awam dan swasta… …kerjasama erat antara sektor awam dengan swasta… Padanan antara dan di antara ialah dengan. Sekiranya melibatkan lebih daripada dua pihak, padanannya ialah dan.
26
…menyatu padukan rakyat… …menyatupadukan rakyat… Kata majmuk dieja sebagai satu perkataan apabila menerima awalan dan akhiran.
27
…tahu membezakan antara yang baik dan buruk,… …tahu membezakan antara baik dengan buruk… …tahu membezakan antara yang baik dengan yang buruk…Padanan yang tepat adalah seperti yang berikut: antara … dengan.
28
…asas di mana kesemua rakyat Malaysia terus bergerak… …asas bagi kesemua rakyat Malaysia terus bergerak… Di mana ialah kata tanya, dengan demikian tidak bolehberfungsi sebagai kata hubung.
29
kemampanan kemapanan Yang ada dalam Kamus Dewan ialah mapan. Kata mampan tidak ada dalam kamus.
30
…menyuburkan kembali sektor swasta… …menyuburkan sektor swasta kembali… Kata kerja transitif (KKT) mesti terus menerima kata nama atau frasa nama yang bertindak sebagai objek. Dalam konteks ini, KKT ialah menyuburkan, dan objeknya ialah sektor swasta.
31
…kerjasama erat antara sektor awam dan swasta …kerjasama erat antara sektor awam dengan swasta… Rujuk penjelasan di atas.


kosa kata

KOSA KATA MENARIK


Akur - bersetuju

Aspirasi - cita-cita/keinginan

Bejat - gawat

Bergegas - membuat sesuatu dengan cepat

Bergelandangan - berpelesiran

Bermaharajalela - berleluasa

Dana - modal

Diksi - pemilihan kata

Diagnosis - mengenal pasti

Dinamis - berdaya saing

Diuar-uarkan - dicanangkan

Duri dalam daging - sesuatu yang menyakitkan

Emansipasi - hak kebebasan

Falsafah - pemikiran

Fasilitator - pemudah cara

Fenomena - perkara

Fleksibel - mudah diubah suai

Global - dunia seluruhnya

Hedonisme - hidup terlalu bebas

Iltizam - harapan tinggi

Imej - penampilan

Impak - kesan

Ironi - keadaan pertentangan

Julung-julung - kali pertama

Karisma - penampilan

Kental - kuat

Kemelut - masalah

Keunggulan - keistimewaan

Kepupusan - kehilangan

Kerakusan - haloba/gelojoh

Ketandusan - tidak ada

Kewibawaan - keupayaan

Khazanah - harta benda

Kolot - ketinggalan zaman/kuno

Komitmen - kesungguhan

Konflik jiwa - pergolakan jiwa

Konkrit - kukuh

Kontemporari - sesuai dengan keadaan

Konotasi - idea yang dimaksudkan

Konvensional - cara lama

Kritikal - serius

Kudus - suci

Lumrah - kebiasaan

Manifesto - pendirian

Maslahat - faedah

Membarahi - melanda

Membolosi - memasuki secara haram

Mencanai - melahirkan

Mencungkil - mencari

Mengaibkan - memalukan

Mengundang - menjemput supaya dating

Menjana - menghasilkan

Menuding jari - menyalahkan orang lain

Menyarankan - mencadangkan

Menyuntik - memberi

Meraikan - menjayakan/merayakan

Meranapkan - menghancurkan

Merealisasikan - menjadi kenyataan

Merencatkan - menggagalkan

Mutakhir - terkini

Nadi - penggerak

Nafsi - mementingkan diri sendiri

Nasi belum

menjadi bubur - belum terlambat

Norma - adat

Pancaroba - keadaan yang kacau

Panji - lambang kedaulatan/bendera

Perdana - utama

Perisai - pertahanan

Persada - arena/gelanggang

Perspektif - tanggapan

Reformasi - perubahan

Releven - sesuai

Sayugia - harus/patut

Seantero - seluruh

Senario - keadaan

Sesi - tempoh masa

Tampil - keluar

Tonggak - asas/dasar

Total - menyeluruh

Tragis - sedih

Tuntasnya - keseluruhannya

Via       -     melalui

KESALAHAN UMUM BM PMR

1. Kesalahan dari Segi Kata

Kata Ganti Diri

1.      Kata beliau, dia, ia, kami, kita, dan mereka sering digunakan dengan salah.
2.      Kata beliau tidaak harus digunakan untuk orang yang tidak dihormati atau kanak-kanak dan binatang. Contoh:
  • Firdaus dihukum. Beliau ponteng sekolah. ( salah )
    Firdaus dihukum. Dia ponteng sekolah. ( betul )
  • Anjing itu garang. Beliau terpaksa dikurung. ( salah )
    Anjing itu garang. Anjing itu terpaksa dikurung. ( betul )
3.      Kata dia dan ia tidak boleh digunakan untuk binatang dan benda.
  • Baju ini mahal. Ia diimport dari Itali. ( salah )
  • Baju ini mahal. Baju ini diimport dari Itali. ( betul )
  • Beruang ini sakit. Ia perlu dirawat. ( salah )
  • Beruang ini sakit. Beruang ini perlu dirawat. ( betul )
4.      Kata kami bererti “ saya dengan dia”. Orang yang diajak bercakap tidak disertakan. Kita bererti “anda dengan saya” atau “anda dengan kami”. Orang yang diajak bercakap disertakan.
  • Kami mesti memenangi perlawanan ini,” kata Anas kepada Nazrul. ( salah )
  • Kita mesti memenangi perlawanan ini,” kata Anas kepada Nazrul. ( betul )
  • Kita akan ke rumah awak,” kata Ayu dan Tina kepada Suzie. ( salah )
  • Kami akan ke rumah awak,” kata Ayu dan Tina kepada Suzie. ( betul )
5.      Kata mereka  tidak boleh digunakan untuk benda dan binatang.
  • Ayam-ayam itu dikurung. Mereka akan disembelih. ( salah )
  • Ayam-ayam itu dikurung. Ayam-ayam itu akan disembelih. ( betul )
  • Buku-buku ini tebal. Mereka Syimir baca. ( salah )
  • Buku-buku  ini tebal. Buku-buku ini Syimir baca. ( betul )
6.      Kata mereka tidak boleh diulang.
  • Mereka-mereka yang ditawan berada dalam keadaan selamat. ( salah )
  • Mereka yang ditawan berada dalam keadaan selamat. ( betul )
7.      Kata ganti ia dan nya tidak boleh digabungkan.
  • Kalau tidak dirawat mungkin ianya akan lumpuh. ( salah )
  • Kalau tidak dirawat mungkin ia/ dia akan lumpuh. ( betul )
  • Kucing itu mati kerana ianya dilanggar kereta. ( salah )
  • Kucing itu mati kerana dilanggar kereta. ( betul )

Kata Bilangan

1.      Terdapat 6 jenis kata bilangan:
  • Kata bilangan tentu seperti satu, seratus, sejuta dan sebagainya.
  • Kata bilangan tak tentu seperti beberapa, para, semua, setengah-setengah, dan sebagainya.
  • Kata bilangan pecahan seperti setengah, suku, dan sebagainya.
  • Kata bilangan pisahan seperti masing-masing, dan setiap.
  • Kata bilangan himpunan seperti berbagai-bagai, kedua-dua, dan sebagainya.
  • Kata bilangan tingkat seperti pertama, kedua, keenam dan sebagainya.
2.      Kata bilangan seperti setengah-setengah, tiap-tiap, berbagai-bagai dan kedua-dua tidak boleh disingkatkan.
salah
a. setengah orang
b. tiap murid
c. berbagai warna
d. kedua mempelai

betul
      a. setengah-setengah orang
      b. tiap-tiap murid
      c. berbagai-bagai warna
      d. kedua-dua mempelai

3.      Kata para tidak boleh diulang.
  • Para-para penduduk perlu bekerjasama. ( salah )
  • Para penduduk perlu bekerjasama. ( betul )
4.      Kata bilangan tentu seperti satu, dua, tiga dan seterusnya tidak boleh didekatkan dengan kata bilangan pecahan seperti suku dan setengah untuk penghitungan.
  • dua setengah meter ( salah )
  • dua suku jam ( salah )
  • tiga setengah ringgit ( salah )
  • dua meter setengah ( betul )
  • dua jam suku ( betul )
  • tiga ringgit setengah ( betul )

Penjodoh Bilangan

1.      Penjodoh bilangan biasanya digunakan dengan kata bilangan.
2.      Tetapi, ada kalanya penjodoh bilangan tidak perlu digunakan.
SALAH
BETUL
setiap orang murid
semua orang pekerja
seluruh  buah kampung
segala ekor binatang
  sekalian orang peserta
  para orang guru
setiap murid
semua pekerja
seluruh kampung
segala binatang
sekalian peserta
para guru






3.      Penjodoh bilangan tidak juga diperlukan untuk menghitung kata nama abstrak.
SALAH
BETUL
beberapa buah usul
kedua-dua bentuk sifat
setiap buah sumbangan
semua buah pendapat
segala butir cadangan
tiap-tiap bentuk kenangan
pelbagai bentuk teguran
beberapa usul
kedua-dua sifat
setiap sumbangan
semua pendapat
segala cadangan
tiap-tiap kenangan
pelbagai teguran

Kata Sendi

1.Kata sendi yang sering digunakan dengan salah ialah dari dan daripada; di dan pada
   ke dan kepada .
2. Kata dari digunakan untuk tempat dan waktu. Kata daripada digunakan untuk orang,
    perbandingan, asal kejadian, benda abstrak, dan untuk menunjukkan keanggotaan.
SALAH
BETUL
Devi datang daripada Batu Kurau.
Saya menunggu Yatie daripada pukul dua.
Ely terima surat dari Elyas
Saya mendapat pengetahuan yang banyak dari buku yang saya baca.
Baju yang dipakai oleh Nadia dibuat dari sutera.
Dari 5 ekor anak ayam, hanya seekor yang hidup
Devi datang  dari Batu Kurau.
Saya menunggu Yatie dari pukul dua.
Ely menerima surat daripada Elyas.
Saya mendapat pengetahuan yang banyak daripada buku yang saya baca.
Baju yang dipakai oleh Nadia dibuat daripada sutera.
Daripada 5 ekor anak ayam, hanya seekor yang hidup.
3.  Kata di digunakan untuk tempat sahaja. Kata pada digunakan untuk masa, orang, binatang, benda abstrak, dan benda konkrit tertentu.
Contoh:
     a. Di musim durian, Zainal mendapat banyak wang. ( salah )
     ~  Pada musim durian, Zainal mendapat banyak wang. ( betul )
     b. Ayu berkebun pada belakang rumah. ( salah )
     ~  Ayu berkebun di belakang rumah ( betul  )
     c. Dengan pendapat saya, kerja itu perlu dibereskan. ( salah )
    ~  Pada pendapat saya, kerja itu perlu dibereskan. ( betul )
    d. Buku cerita itu ada dengan Suzie. ( salah )
    ~  Buku itu ada pada Suzie. ( betul )
4.      Kata ke digunakan untuk tempat, masa, dan benda konkrit tidak bernyawa. Kata kepada pula digunakan untuk benda bernyawa.
      Contoh:
      a. Wang itu diberikan ke Rahmah. ( salah )
      -  Wang itu diberikan kepada Rahmah. ( betul )
      b. Ibu pergi kepada pasar setiap hari. ( salah )
      -  Ibu pergi ke pasar setiap hari ( betul )
      c. Latihan itu akan diadakan dari semasa kepada semasa. ( salah )
      -  Latihan itu akan diadakan dari semasa ke semasa. ( betul )

Kata Kerja   

1. Ada dua jenis kata kerja:
    a. kata kerja transitif
    b. kata kerja intransitif atau tak taransitif
2. Kata kerja transitif terbahagi kepada:
  • kata kerja yang berawalan men- ( melukis, membaca, mencari dsb. )
  • kata kerja yang berapitan men…..kan ( menyanyikan, membesarkan dsb.)
  • kata kerja yang berawalan meng…i ( membanjiri, menghadiahi dsb.)
  • kata kerja yang berawalan rangkap memper …. ( memperdaya, memperoleh)
  • kata kerja yang berapitan memper….kan ( memperhatikan, mempergunakan).
  • Kata kerja yang berapitan memper….i ( mempelajari, mempersentai dsb.)
3. Semua kata kerja transitif ( kecuali makan, minum, minta dan mohon) mesti berawalan men-
    a. buang sampah ( salah )
        membuang sampah ( betul )
    b. goring ikan ( salah )
        menggoreng ikan ( betul )
4. Kata kerja transitif yang berapitan men…kan dan men…i berbagai-bagai maknanya dan mesti digunakan dengan berhati-hati.
    Contoh:
SALAH
BETUL
Hafizuddin memberikan Seha sekuntum bunga.
Hanim mengambilkan segelas air untuk Ishak.
Baginda mengurniakan beliau bintang kebesaran.
Hakim menjatuhkan pencuri itu sebulan penjara.
Sampah sarap mengotorkan Taman Tasik Taiping.
Yatie menasihatkan saya agar rajin belajar.
Hafizuddin memberi Seha sekuntum bunga.
Hanim mengambilkan Ishak segelas air.
Baginda mengurniai beliau bintang kebesaran.
Hakim menjatuhi pencuri sebulan penjara.
Sampah sarap mengotori Taman Tasik Taiping.
Yatie menasihati saya agar rajin belajar.
5.      Kata kerja intarnsitif terbahagi kepada:
  • Kata kerja asal seperti ada, bangun, duduk, dan sebaginya.
  • Kata kerja yang berawalan ber- ( beradu, beroda, belajar dsb.)
  • Kata kerja yang berapitan ber…an ( berdekatan, berguguran )
  • Kata kerja yang berapitan ber…kan ( berpandukan, berlandaskan dsb.)
  • Kata kerja yang berawalan men- ( melompat, mendarat, membesar dsb.)
  • Kata kerja yang berawalan ter- ( tertidur, terjatuh, terjumpa dsb.)
6.      Kata kerja intransitif yang berawalan ber-, men-, dan ter- tidak boleh ditiadakan awalannya. Contoh:
     -   tanya kepada Hamidah ( salah )
         bertanya kepada Hamidah ( betul )
     -  jangan lompat ( salah )
         jangan melompat ( betul )
     -   senyum kepada Kartina ( salah )
         tersenyum kepada Kartina ( betul )

Kata Hubung

1.      Ada 3 jenis kata hubung iaitu:
  • Kata hubung gabungan seperti atau, dan, lalu, maka, serta, dan tetapi.
  • Kata hubung pancangan seperti agar, bahawa, apabila, hingga, jika, dsb.
  • Kata hubung berpasangan seperti baik…ataupun, baik…mahupun. Bukan saja….tetapi juga dan sebaginya.
2.      Kata hubung sering digunakan salah sebagai akibat tidak memahami cara menggunakan kata-kata hubung tersebut. Contoh:
Nazrul bangun tetapi memberikan jawapan.
Budak itu cantik kecuali sombong.
Budin akan tidur di rumah Seha dan di hotel.
Agar segalanya berjalan lancar, usaha kita akan berjaya.
Sedangkan merokok membahayakan kesihatan, tambahan pula banyak orang yang tidak peduli.
3.      Kata hubung apabila selalu ditulis sebagai bila sedangkan kata bila itu merupakan kata tanya.
Contoh:
·        Midah termenung bila menerima berita itu. ( salah )
·        Din terkejut bila Seha menjerit. ( salah )
·        Pandai-pandailah menjaga diri bila berada di negeri orang. ( salah )
·        Minumlah ubat ini bila terasa sakit. ( salah )
·        Bila mendengar berita itu, Ayu terus pengsan. ( salah )

Penggunaan Kata Yang Tidak Tepat

1adakah dan apakah: Adakah digunakan untuk mendapat jawapan ya atau tidak.  
     Apakah digunakan untuk mendapat jawapan tentang nama binatang, benda dan perbuatan.
SALAH
BETUL
Apakah benar kata-katamu itu?
Apakah dia menangis?
Apakah aku bersalah?
Adakah benar kata-katamu itu?
Adakah dia menangis?
Adakah aku bersalah?
2.  boleh dan dapat : Boleh lebih tepat digunakan dalam hubungan dengan keizinan.
     Dapat lebih sesuai digunakan dalam hubungan dengan keupayaan atau kemampuan.
SALAH
BETUL
Syimir sudah boleh menunggang kuda.
Mazni tidak boleh pergi kerana demam.
Kami tidak boleh datang kerana hujan.
Syimir sudah dapat menunggang kuda.
Mazni tidak dapat pergi kerana demam.
Kami tidak dapat datang kerana hujan.




3.   bukan dan tidak: Bukan digunakan apabila frasa nama menjadi predikat.
Tidak digunakan apabila frasa adjektif dan frasa kerja menjadi predikat.
SALAH
BETUL
Cincin ini bukan cantik.
Kami bukan membaca buku.
Basikal ini bukan mahal.
Saya bukan duduk di situ.
Cincin ini tidak cantik.
Kami tidak membaca buku.
Basikal ini tidak mahal.
Saya tidak duduk di situ.
4.  pedalaman dan pendalaman: Kata pedalaman bererti kawasan yang jauh. Kata pendalaman bererti usaha mendalamkan.
SALAH
BETUL
Kawasan pendalaman  itu akan dimajukan.
Beberapa kawasan pendalaman Sarawak sukar dihubungi.
Pedalaman dasar Sungai Air Hitam akan dijalankan.
Kawasan pedalaman itu akan dimajukan.
Beberapa kawasan pedalaman Sarawak sukar dihubungi.
Pendalam Sungai Air Hitam akan dijalankan.
Kesalahan Dari Segi Frasa
Frasa Nama (Bentuk Jamak dan Hukum DM)
1. Bentuk jamak dapat dinyatakan melalui:
·        pengulanagn kata nama seperti: guru-guru, murid-murid, dan sebagainya.
·        Penggunaan kata bilangan seperti dua biji guli, semua murid, dan sebagainya.
·        Pengulangan kata adjektif seperti baik-baik, rajin-rajin dan sebagainya.
·        Penggunaan kata yang mendukung makna jamak seperti rakyat.
2.  Jika kata bilangan yang membawa makna jamak digunakan, kata nama yang menyertai kata bilangan itu tidak perlu diulang. Contoh:
·        dua biji telur
·        semua murid
·        para pendidik
·        pelbagai acara
·        segala haiwan
·        sekalian penduduk
·        seluruh kawasan
3.  Oleh sebab kata adjektif yang diulang sudah membawa makna jamak, maka kata nama tidak perlu diulang. Contoh:
·        Lukisan itu cantik-cantik belaka.
·        Pakaian di situ mahal-mahal harganya.
·        Ayam di situ gemuk-gemuk.
·        Pemuda di sini gagah-gagah belaka.
·        Gadis di sini cantik-cantik.
·        Kuih itu sedap-sedap rasanya.
·        Pahlawan Melaka handal-handal nampaknya.
·        Murid sekolah ini rajin-rajin belaka.
4.  Hukum DM pula ialah hukum tentang menyusun kata-kata untuk membentuk frasa nama dalam ayat:
·        D beerti unsur yang diterangkan
·        M beerti unsur yang menerangkan
      Contoh:
SALAH
BETUL
lain-lain hal
Nani Kedai Roti
goreng cempedak
Maggi mi
tomato sos
mini bas
mini taman
hal-hal lain
Kedai Roti Nani
cempedak goring
mi Maggi
sos tomato
bas mini
taman mini
5. Frasa Adjektif
·        Frasa adjektif ialah kata adjektif atau sekumpulan kata yang mempunyai kata adjektif sebagai kata utamanya dan dapat bertugas sebagai predikat dalam ayat.
·        Frasa adjektif sebagai predikat ayat boleh disertai kata penguat seperti amat, sangat, dan paling.
·        Kata adjektif yang berawalan ter- boleh bertugas sebagai penerang tetapi tidak boleh bertugas sebagai predikat.
Contoh:
SALAH
BETUL
Bangunan itu tertinggi.
Nani terpandai.
Orang itu terkuat.
Bangunan itu paling tinggi.
Nani paling pandai.
Orang itu paling kuat
·        Apabila kata adjektif berawalan ter- digunakan sebagai penerang, kata penguat tidak diperlukan.
Contoh:  Nani mendapat markah yang terbaik sekali di dalam kelas. ( salah )
               Nani mendapat markah yang tertinggi di dalam kelas. ( betul )
               Noralah pemain yang paling terhandal. ( salah )
               Noralah pemain yang terhandal. ( betul )
               Itulah gunung yang tertinggi sekali di dunia. ( salah )
               Itulah gunung yang tertinggi di dunia. ( betul )
·        Kata penguat tidak boleh diletakkan di depan atau di belakang kata adjektif sekali gus. Contoh:
SALAH
BETUL
Buah langsat ini sangat manis sekali.
Budak itulah yang paling nakal sekali.
Sungguh indah nian pemandangan di situ.
Buah langsat ini manis sekali.
Budak itulah yang paling nakal.
Sungguh indah pemandangan di situ.
·        Frasa adjektif mesti dikuti oleh farasa sendi apabila frasa adjektif itu diperluas.Contoh:
SALAH
BETUL
Budak itu tidak suka durian.
Nora sangat takut anjing.
Nani sangat gemar filem Hindustan.
Mereka tidak perlu pertolongan kami.
Saya benci sikapnya itu.
Budak itu tidak suka akan durian.
Nora sangat takut akan anjing.
Nani sangat gemar akan filem Hindustan.
Mereka tidak perlu akan pertolongan kami.
Saya benci akan sikapnya itu.
6. Frasa Kerja Intransitif
·        Frasa kerja intransitif ialah kata kerja yang dapat bertugas sebagai predikat tanpa objek.
·        Frasa kerja intransitif boleh juga terdiri daripada sekumpulan kata yang mempunyai kata kerja intransitif  sebagai kata utamanya.
·        Kata kerja intransitif yang berapitan ber….kan mesti diikuti frasa nama untuk dapat membentuk frasa kerja yang bertugas sebagai predikat.
SALAH
BETUL
berlandaskan pada undang-undang
berbantalkan dengan lengan
berpandukan pada kamus
beratapkan dengan langit
bertilamkan dengan rumput
berlandaskan undang-undang
berbantalkan lengan
berpandukan kamus
beratapkan langit
bertilamkan rumput
  • Frasa kerja intransitif mesti diikuti frasa sendi apabila frasa kerja intransitif itu diperluas. Contoh:
SALAH
BETUL
Kamu mesti ingat janji-janjimu
Kakak tidak mahu tidur sini.
Beliau akan datang kampung ini.
Nani ingin berjumpa cikgu.
Saya ingin bertemu gadis itu.
Kami ternampak Cikgu Nora di perhentian bas Pudu Raya.
Kamu mesti ingat akan janji-janjimu.
Kakak tidak mahu tidur di sini.
Beliau akan datang ke kampung ini.
Nani ingin berjumpa dengan cikgu.
Saya ingin bertemu dengan gadis itu.
Kami ternampak akan Cikgu Nora di perhentian bas Pudu Raya.

Frasa Kerja Transitif

  • Frasa kerja transitif ialah frasa kerja yang terdiri daripada kata kerja transitif serta frasa nama sebagai objek kepada kata kerja transitif itu.
  • Di antara kata kerja transitif  dengan frasa nama sebagai objek itu, kata-kata lain tidak boleh disisipkan.
SALAH
BETUL
Beliau turut menyentuh tentang perkata itu.
Nora tidak mengetahui akan hal itu.
Kami membincangkan tentang masalah itu.
Mereka melebarkan lagi jalan itu.
Nani menceritakan tentang pengalamannya semasa menuntut di luar negara.
Cerpen ini mengisahkan tentang perjuangan menentang penjajah.
Beliau turut menyentuh perkara itu.
Nora tidak mengetahui hal itu.
Kami membincangkan masalah itu.
Mereka melebarkan jalan itu lagi.
Nani menceritakan pengalamannya semasa menuntut di luar negara.
Cerpen ini mengisahkan perjuangan menentang penjajah.
Frasa Kerja Pasif
1. Frasa kerja pasif ialah frasa kerja yang bertugas sebagai predikat dalam ayat pasif.
2. Frasa kerja pasif terbahagi kepada :
·        frasa kerja pasif diri pertama
·        frasa kerja pasif diri kedua
·        frasa kerja pasif diri ketiga
3. Frasa kerja pasif diri pertama ialah frasa yang terdiri daripada kata kerja yang tidak berawalan men- tetapi didahului oleh kata ganti diri pertama aku, kami, kita, saya dan sebagainya.
4. Frasa kerja pasif diri kedua ialah frasa yang terdiri daripada kata kerja yang tidak berawalan men- tetapi didahului oleh kata ganti diri kedua anda, awak, kamu dan sebagainya.
5.      Frasa kerja pasif diri ketiga ialah frasa yang terdiri daripada kata kerja yang berawalan di- serta diikuti oleh frasa sendi ( oleh + frasa nama ). Kata oleh pada frasa sendi itu boleh digugurkan.
6.      Bentuk frasa kerja pasif diri pertama tidak boleh disamakan dengan bentuk frasa kerja pasif diri ketiga.
SALAH
BETUL
diambil olehku
dibuang oleh kami
disimpan oleh kita
dihantar oleh saya
dilaksanakan oleh patik
diburu oleh hamba
kuambil
kami buang
kita simpan
saya hantar
patik laksanakan
hamba buru
7. Bentuk frasa kerja pasif diri kedua pun tidak boleh disamakan  dengan bentuk frasa kerja pasif diri ketiga.
SALAH
BETUL
ditanya oleh anda
diberikan oleh engkau
dibeli oleh kamu
dikirim oleh awak
diperintahkan oleh tuanku
dibersihkan oleh kalian
anda Tanya
engkau berikan
kamu beli
awak kirim
tuanku perintahkan
kalian bersihkan
8. Bentuk frasa kerja pasif diri ketiga pula tidak boleh disamakan dengan bentuk frasa kerja pasif diri pertama dan farasa kerja pasif diri kedua.    
SALAH
BETUL
beliau tulis
dia kumpulkan
mereka kutip
baginda rasmikan
ia bersihkan
ditulis oleh beliau
dikumpulkan olehnya
dikutip oleh mereka
dirasmikan oleh baginda
dibersihkan olehnya
8. Kata-kata lain tidak boleh disisipkan di antara kata ganti diri pertama atau diri kedua dengan kata kerja yang tidak berawalan men- itu.
SALAH
BETUL
kami akan atasi
kita perlu tolong
saya sudah kirim
hamba akan khabarkan
patik belum laksanakan
anda mesti edarkan
engkau telah baca
kamu akan baiki
awak mesti  siapkan
kalian harus bereskan
akan kami atasi
perlu kita tolong
sudah saya kirim
akan hamba khabarkan
belum patik laksanakan
mesti anda edarkan
telah engkau baca
akan kamu baiki
mesti awak siapkan
harus kalian bereskan
KESALAHAN DARI SEGI STRUKTUR AYAT
1. Ayat Gabungan
·        Ayat gabungan terbentuk daripada dua atau bebearapa ayat tunggal yang dihubungkan dengan kata hubung. Contoh:
Nani dan Nora ke perpustakaan.
Nurul bukan saja pandai tetapi juga pemurah.
·        Kesalahan dalam pembentukan ayat gabungan berlaku apabila ayat-ayat tunggal yang membentuk ayat gabungan tidak digabungkan dengan betul. Contoh:
SALAH
BETUL
Mereka akan melancong ke Pulau Tioman atau Pulau Langkawi?
Saya tidak pasti sama ada Nani tinggal di Relang atau Jelai.
Baik yang kaya atau miskin datang ke rumahnya.
Hadiah ini untuk Izzat bukan Hazwan.
Jangankan membeli kereta, motosikal pun saya tak mampu.
Mereka akan melancong ke Pulau Tioman atau ke Pulau Langkawi?
Saya tidak pasti sama ada Nani tinggal di Relang atau di Jelai.
Baik yang kaya atau yang miskin datang
ke rumahnya.
Hadiah ini untuk Izzat bukan untuk Hazwan.
Jangankan membeli kereta, membeli motosikal pun saya tak mampu.
2. Ayat Pancangan
·        Ayat pancangan ialah ayat yang berasal daripada dua ayat tunggal yang salah satunya dipancangkan pada ayat yang satu lagi.Contoh:
a. Kereta Pak Leh itu terbabas.
b.Walaupun miskin keluarga Mak Piah bahagia.
Ayat (a) terbit daripada dua ayat, iaitu:
i.  Kereta itu terbabas.
ii. Kereta itu kereta Pak Leh.
Ayat (b) terbit daripada dua ayat yang berikut:
i. Keluarga Mak Piah miskin
ii. Keluarga Mak Piah bahagia.
·        Kesalahan dalam pembentukan ayat pancangan berlaku juga apabila unsur penerang dalam ayat tersebut salah strukturnya. Contoh:
SALAH
BETUL
Rumah itu di atas bukit tidak ada penghuninya.
Bangunan itu yang tinggi Menara Maybank.
Rumah di atas bukit itu tidak ada penghuninya.
Bangunan yang tinggi itu Menara Maybank.
·        Kesalahan dalam pembentukan ayat pancangan berlaku juga kerana tidak ada kata hubung pancangan yang menghubungkan klausa bawahan dengan klausa utama. Contoh:
SALAH
BETUL
Kami berdoa kamu berjaya.
Semua orang tahu dia anak Pak Hamid.
Kami berdoa agar kamu berjaya.
Semua orang tahu bahawa dia anak Pak Hamid.
3. Ayat tergantung
·        Ayat mesti terdiri daripada subjek dan predikat.
·        Dalam susunan ayat biasa, letak subjek di depan dan letak predikat di belakang.
Contoh:
Budak itu / menangis.
Farhana / jatuh ke dalam longkang.
·        Dalam susunan ayat songsang, letak subjek di belakang dan predikat di depan. Contoh:
Siapakah / gadis itu.
Itulah / teman saya.
·        Bentuk ujaran yang tidak mempunyai subjek atau predikat disebut sebagai “ ayat tergantung
·        Ayat tergantung terjadi apabila ujaran itu bermula dengan kata sendi, kata hubung, kata kerja dan kerana penggunaan kata yang salah, dan sebagainya.
SALAH
BETUL
Di seluruh negara mengalami banjir.
Kerana hal itu akan dibincangkan.
Dengan kehadiran tuan akan menyerikan majlis ini.
Banyak pelajar lulus dengan baik.
Ada pihak membangkang cadangan itu.
Dia yang datang kelmarin
Mengetahui hal itu saya membatalkan rancangan
Kesan kemelesetan ekonomi, pengangguran meningkat.
Turut menghadiri majlis itu ialah Menteri Besar.
Apakah perlu kita lakukan sekarang?
Siapa kata saya berbohong?
Peserta-peserta yang lulus saja akan dipilih.
Daripada bukti-bukti ini jelas menunjukkan bahawa dia bersalah.
Mengikut beliau menyatakan bahawa perompak senjata api sudah itu  tumpas.
Yang manakah betul?
Seluruh negara mengalami banjir.
Hal itu akan dibincangkan.
Kehadiran tuan akan menyerikan majlis ini.
Banyak pelajar yang lulus dengan baik.
Ada pihak yang membangkang cadangan itu.
Dia datang kelmarin.
Setelah mengetahui hal itu saya membatalkan rancangan.
Sebagai kesan kemelesetan ekonomi, pengangguran meningkat.
Yang turut menghadiri majlis itu ialah Menteri Besar.
Apakah yang perlu kita lakukan sekarang?
Siapakah yang mengatakan bahawa saya berbohong?
Peserta-pesert ayng lulus saja yang akan dipilih.
Bukti-bukti ini jelas menunjukkan bahawa dia bersalah.
Beliau mengatakan bahawa perompak senjata api itu sudah tumpas.
Yang manakah yang betul?
4.      Ayat yang Tidak Betul Susunannya
·        Kata-kata sahaja belum beerti bahasa jika kata-kata itu tidak tersusun dalam bentuk ayat.
·        Apabila kata-kata tidak betul susunannya, maka bentuk bahasa menjadi salah atau tidak baku.
Contoh:
Ini hari Azizah tidak datang.
Buku ini saya tidak mahu membaca.
Yang melukis gambar ini Zainallah.
Yang memukul awak siapakah?
Itu pen dakwat sudah habis.
Nora dan Nani baik berkawan.
Majalah itu saya tidak menyimpannya.