Monday, September 1, 2014

PERIBAHASA PENTING PMR

Simpulan Bahasa & Peribahasa


Simpulan Bahasa


Buah mulut - menjadi bualan orang ramai 


Buah hati      -   orang yang dikasihi 


Buah tangan   -   hadiah 


Buah fikiran idea atau pendapat seseorang 


Mati kutu    -  kehabisan idea 


Mati katak     -    mati yang sia-sia 


Mati syahid    -   mati kerana membela agama islam 


Gaji buta      -    pendapatan yang didapati tanpa usaha bersungguh-sungguh 


Air muka        -    rupa atau wajah

Gelap mata   -   hilang pertimbangan kerana wang/harta

Peribahasa Melayu, Simpulan Bahasa dan Maksud 

Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air
Maksud: Segala-gala yang dikehendaki sudah diperoleh.

Yang lama dikelek, yang baharu didukung
Maksud : Adat yang lama tetap diamalkan di samping budaya hidup yang baharu.

Seperti lembu dicucuk hidung
Maksud : Orang yang selalu menurut kemahuan orang

Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
Maksud : Adat yang tidak berubah; sesuatu yang tetap utuh.

Bagai kaca terhempas ke batu
Maksud : Sangat sedih atau kecewa.
Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.

Bagai Aur Dengan Tebing
Maksud : Hubungan yang rapat antara sama sama yang lain dan saling membantu.

Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
Maksud : mengalami susah senang bersama-sama.

Bara yang digenggam biar sampai jadi arang
Maksud : Mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah sabar, sehingga mencapai kejayaan.

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri
Maksud : Walau bagaimanapun kelebihan di negara orang, tetap negeri sendiri lebih baik lagi.

Melentur buluh biarlah dari rebungnya
Maksud : Mendidik anak biarlah sejak mereka kecil lagi.

Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi
Maksud : Dua orang atau pihak yang sama darjat dalam adat

Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing
Maksud : Bersama-sama menghadapi atau mengerjakan sesuatu.

Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai
Maksud : Kalau takut berhadapan dengan penderitaan , lebih baik jangan melakukan sesuatu yang susah

Indah khabar daripada rupa
Maksud : Perkhabaran tentang sesuatu perkara yang dilebih-lebihkan.

Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
Maksud : Pengagihan yang sama banyak.

Bukit sama didaki, lurah sama dituruni
Maksud : Perhubungan yang sangat akrab, senang susah bersama.

Kacang lupakan kulit
Maksud : Orang yang melupakan asalnya atau orang yang pernah menolongnya setelah mendapat kesenangan.

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
Maksud : Menurut adat atau peraturan di tempat yang kita diami atau tinggal.

Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
Maksud : Menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan

Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua
Maksud : kesilapan yang dilakukan oleh seseorang menyebabkan orang lain yang menerima akibatnya

Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
Maksud : Tak akan tercapai maksudnya kalau tak mahu berusaha dan bersusah payah

Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian
Maksud : Bersusah payah terlebih dahulu untuk mendapatkan kesenangan pada kemudian hari.

Yang bulat tidak datang menggolek, yang pipih tidak datang melayang
Maksud : Sesuatu benda tidak akan datang tanpa usaha

Untung anak lelaki cari-carikan, untung anak perempuan nanti-nantikan
Maksud : orang lelaki yang merisik bakal isterinya.

Bagai ikan pulang ke lubuk
Maksud : a. Orang yang pulang ke tempat asal. 

               b. Kehidupan yang senang.

Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit
Maksud : Sabar mengerjakan sesuatu lama-lama berhasil juga.

Bak cendawan tumbuh selepas hujan
Maksud : Terlalu banyak pada sesuatu masa.

Yang kita kejar tak dapat, yang kita kendong pula berciciran
Maksud : Bernasib malang kerana setelah memperoleh sesuatu, tetapi yang sudah di tangan hilang pula.

Biar mati anak, jangan mati adat
Maksud : orang yang kuat berpegang pada adat.

Sediakan payung sebelum hujan
Maksud : Berjaga-jaga dulu sebelum mendapat sesuatu bencana.

Mencari Jalan
Maksud : Berikhtiar menyelesaikan sesuatu perkara.

Memerah Otak
Maksud : Berfikir dengan bersungguh-sungguh.

Berbesar Hati
Maksud : Gembira.

Anak Buah
Maksud : a. Anak saudara.

               b. Pekerja di bawah jagaan kita.

Tuan Rumah
Maksud : Tempat berlangsungnya sesuatu acara

Batu Penghalang
Maksud : Halangan

Darah daging
Anak dan saudara-mara daripada keturunan sendiri.

Meninggi diri
Maksud : Sombong

Bermuka Dua
Maksud : Tidak jujur.

Baik Hati
Maksud : Bersikap baik dan penyayang (suka menolong).

Tulang Belakang
Maksud : Punca kekuatan/ orang harapan

Terang Hati
Maksud : Lekas pandai.

Rendah Hati
Maksud : Tidak sombong

Murah Hati
Maksud : Pemurah.

Tangan Kosong
Maksud : Hampa.

Lintah Darat
Maksud : Peniaga yang mengambil keuntungan yang terlalu tinggi.

Anak Dagang
Maksud : Orang luar yang datang menetap di sesuatu tempat


Latihan Simpulan Bahasa 1
      
Isi tempat kosong dengan simpulan bahasa yang berikut.

  baik sangka             anak angkat            angkat kaki             
  alas perut                bahasa dalam          bekas tangan          
  cabut nyawa           durian runtuh            mencari jalan           
                                   beri muka

1. Pagi tadi Ah Meng ....................sebelum pergi Taiping.

2. ....................Pak Cik Ismail menjadi doktor gigi.

3. Apabila pegawai penguatkuasa datang ke tempat itu, semua penjaja yang tidak tidak berlesen    
    ...................

4. Perkataan santap, gering dan beradu merupakan ........................

5. Orang tua selalu ..........................dengan semua orang.

6. Inilah manuskrip ..........................pengarang yang terkenal itu.

7. Ayahnya terlalu ...........................kepada anak lelakinya, akhirnya dia menjadi budak yang nakal.

8. Perompak itu hendak .......................mangsanya, tetapi hasratnya tidak berjaya bila polis sempat menembaknya.

9. Apabila dia disuruh membuat kerja yang berat, dia selalu ......................

10. Pada hujung tahun semua kaki tangan kerajaan mendapat .....................

INTENSIF BAHASA

Intensif Tatabahasa 

1.
I
II
III
IV
“Masukkan sedikit cili sos ke dalam masakan itu,” kata ibu kepada kakak. 
“Masukkan sedikit sos cili ke dalam masakan itu,” kata ibu kepada kakak.
Azura membeli sehelai telekung mini yang bersulamkan benang emas di pasar malam.
Azura membeli sehelai mini telekung yang bersulamkan benang emas di pasar malam.


A.      I dan II                        B          I dan IV
C       II dan III                      D         II dan IV

{Hukum D-M yang betul ialah sos cili kerana yang diterang ialah sosdan yang menerang ialah cili. (Sos tiram, sos tomato)}
{Hukum D-M yang betul ialah telekung mini kerana yang diterangialah telekung dan yang menerang ialah mini.
(telekung biru, telekung baharu)}
Jawapan :  C

2.

I
II
III
IV
Mak Cik Liza menghidangkan tetamunya sepinggan kuih seri muka. 
Mak Cik Liza menghidangi tetamunya sepinggan kuih seri muka. 
Encik Azli menghadiahkan cincin bertatahkan berlian kepada bakal isterinya.     
Encik Azli menghadiahi cincin bertatahkan berlian kepada bakal isterinya.   


A       I dan II                        B          I dan III
C       II dan III                      D         III dan IV

{Imbuhan apitan “meng ... i” - cerita (predikat) dalam ayat itu mesti merujuk kepada (siapa) manusia sahaja}
{Imbuhan apitan “meng ... kan” - cerita (predikat) dalam ayat itu mesti merujuk kepada (apa) benda atau binatang}
Jawapan :  C

3.


I
II
III
IV
Mereka masih membincangkan masalah keruntuhan moral para remaja.
Pekebun kecil masih membincangkan harga kelapa sawit yang tidak menentu.
Mereka masih membincangkan tentang masalah keruntuhan moral para remaja.
Pekebun kecil masih membincangkan tentang harga kelapa sawit yang tidak menentu.


A       I dan II                          B           I dan III
C        II dan III                       D         III dan IV
{Gugurkan perkataan tentang sebab imbuhan apitan “meN ... kan” sudah membawa maksud tentang}
{kata kerja transitif tidak boleh disisipkan sebarang kata sendi} men-…-kan {tidak perlu tentang}
Jawapan :  A
 ber {ada tentang/kata sendi}/ber-...-kan {tak perlu kata sendi}



4.


I
II
III
IV
Berhati-hati memandu kenderaan di selekoh yang tajam dan merbahaya itu.
Kejayaan gemilang dalam PMR yang diperolehi Syakirah kerana usaha gigihnya.
Berhati-hati memandu kenderaan di selekoh yang tajam dan berbahaya itu.
Kejayaan gemilang dalam PMR yang diperoleh Syakirah kerana usaha gigihnya.


A         I dan II                                   B          I dan III
C         II dan III                                 D         III dan IV

{Tidak ada imbuhan awalan ‘mer-‘ dalam tatabahasa Melayu, bukanmerbahaya tetapi berbahaya}
{Apitan ‘diper ... i’ – hanya kepada empat perkataan; diperisteri,dipersuamidiperkawani dan diperingati}
{Awalan ‘diper-’ – ialah awalan yang membentuk kata kerja ayat pasif, selain empat perkataan di atas}
Jawapan :  D

5.



I
II
III
IV

Adik terlalu sayangkan kucing siam itu sehingga dibawanya tidur bersama-sama.   
Adik terlalu sayang akan kucing siam itu sehingga dibawanya tidur bersama-sama.  
Emak marahkan adik kerana tidak menyiapkan kerja rumah yang diberi oleh cikgunya.    
Emak marah akan adik kerana tidak menyiapkan kerja rumah yang diberi oleh cikgunya.    



A         I dan II                                   B          I dan III
C         II dan IV                                 D         III dan IV


{Kata yang ada unsur emosi/perasaan tidak boleh disisipkan imbuhan akhiran “-kan”, sepatutnya akan}
Jawapan :  C

6


I
II
III
IV
Sesetengah murid tidak tahu membahagi-bahagikan masa dengan baik. 
Setengah murid tidak tahu membahagi-bahagikan masa dengan baik. 
Afizah menunggu kawannya di Stesen Bas Tapah selama dua setengah jam.   
Afizah menunggu kawannya di Stesen Bas Tapah selama dua jam setengah.   


A         I dan II                                   B          I dan IV
C         II dan III                                 D         III dan IV

{Setengah membawa maksud satu perduasesetengah pula membawa maksud sebahagian daripada}
{Dua setengah jam merujuk kepada bilangan jamdua jam setengahmerujuk kepada waktu, 2 jam 30 minit}
Jawapan :  B

7.



I
II
III
IV

Lain-lain perkara turut dibincangkan dalam mesyuarat bulanan PIBG kali ini.       
Perkara-perkara lain turut dibincangkan dalam mesyuarat bulanan PIBG kali ini. 
Lain-lain hal yang menyentuh agama, ras, dan budaya tidak perlu diperdebatkan.    
Hal-hal lain yang menyentuh agama, ras, dan budaya tidak perlu diperdebatkan.


A         I dan II                                   B          I dan III
C         II dan III                                 D         II dan IV


{Lain-lain membawa maksud banyak yang lainperkara-perkara pula membawa maksud banyak perkara}
{Lain-lain membawa maksud banyak yang lainhal-hal pula membawa maksud banyak hal}


8.


I

II

III
IV
Satu rampasan terbesar mercun telah dilakukan oleh pasukan kastam Kelantan pagi tadi.  
Satu rampasan mercun terbesar telah dilakukan oleh pasukan kastam Kelantan pagi tadi.  
Merujuk perkara di atas, bersama-sama ini dikepilkan sesalinan sijil kelahiran. 
Merujuk kepada perkara di atas, bersama-sama ini dikepilkan sesalinan sijil kelahiran.    


A         I dan II                                 B          I dan III
C        II dan III                                 D         II dan IV

{Mercun terbesar merujuk kepada mercun yang besarrampasan terbesar merujuk kepada banyak rampasan}
{Perkataan ‘merujuk’ dalam ayat membawa maksud kepada secara tersirattidak perlu merujuk kepada}

9.


I
II
III
IV
Encik Ali menunggu anaknya di stesen bas sejak pukul 10.00 pagi.
Encik Ali menunggu anaknya di stesen bas sejak dari pukul 10.00 pagi.
“Semenjak dari hari itu, dia tidak pernah lagi datang ke sini,” kata Haikal kepada Alif.
“Semenjak hari itu, dia tidak pernah lagi datang ke sini,” kata Haikal kepada Alif.


A         I dan II                                   B          I dan IV
C         II dan IV                                 D         III dan IV

{Gugurkan perkataan ‘dari’ kerana kedua-duanya ‘sejak’ dan ‘dari’ adalah kata sendi yang sama maksud}
{Gugurkan perkataan ‘dari’ kerana perkataan ‘semenjak’ dan ‘dari’ adalah kata sendi yang sama maksud}

10

I

II
III
IV
Para pekerja sedang memperlebarkan jalan utama dari Tapah menuju ke Tanjung Malim.
Datin Maria bercadang memperluaskan perniagaannya ke Sabah dan Sarawak.
Datin Maria bercadang memperluas perniagaannya ke Sabah dan Sarawak.
Para pekerja sedang memperlebar jalan utama dari Tapah menuju ke Tanjung Malim.


A         I dan II                                   B          I dan III
C         II dan III                                 D         III dan IV

{Apitan “memper ... kan” menerima kata nama dan kata kerja, awalan “memper-“ menerima kata adjektif}

KEBAIKAN MENGUASAI PELBAGAI BAHASA

KEBAIKAN MENGUASAI PELBAGAI BAHASA


Bahasa merupakan alat yang digunakan oleh masyarakat untuk berhubung sejak zaman dahulu lagi. Dalam mendepani era globalisasi ini,kemampuan menguasai dan berkomunikasi dalam pelbagai bahasa merupakan suatu kelebihan kepada seseorang. Lantaran itu, Sekolah Berasrama Penuh (SBP) misalnya, memberikan peluang kepada  para pelajar untuk mempelajari lima bahasa antarabangsa iaitu, bahasa Peranchis, Jerman, Jepun, Cina dan Arab melalui pembelajaran bahasa antarabangsa. Tanpa kemampuan dan kemahiran bertutur dalam pelbagai bahasa, agak sukar seseorang untuk berkomunikasi khususnya dengan individu yang berlainan bangsa. Oleh itu, banyak kepentingan akan diperoleh oleh seseorang dengan menguasai pelbagai bahasa lain selain bahasa ibunda.
            
Kebaikan pertama menguasai pelbagai bahasa ialah seseorang lebih mudah untuk berhubung atau berkomunikasi dengan orang lain. Hal ini demikian kerana seseorang akan lebih berkeyakinan untuk bersemuka dengan sesiapa sahaja. Sebagai contoh, dengan menguasai bahasa Inggeris, seseorang boleh memberitahu tempat-tempat menarik serta keistimewaan yang terdapat di negara kita kepada pelancong yang datang ke negara kita.  Faedah daripada itu, para pelancong berasa lebih dihargai malah  akan lebih tertarik untuk berkunjung ke negara kita. Seseorang juga akan lebih memahami psikologi serta penutur jati individu tertentu. Sebaliknya, tanpa menguasai pelbagai bahasa seseorang sukar untuk menolong walaupun masih mempunyai niat untuk membantu. Impak daripada itu, para pelancong akan berfikiran negatif dan berkemungkinan menganggap kita tidak peramah dan bersikap sombong. Jelas bahawa, dengan menguasai pelbagai kita mudah berkomunikasi dengan lebih berkesan untuk bertukar fikiran serta maklumat antara satu sama lain.
            
Selain itu, dengan menguasai pelbagai bahasa seseorang lebih mudah untuk memperoleh ilmu pengetahuan. Hal ini demikian kerana pelbagai ilmu pengetahuan yang terdapat di dunia ini ditulis dalam pelbagai bahasa, khususnya bahasa Inggeris yang menjadi bahasa utama dunia. Dengan memperoleh pelbagai ilmu pengetahuan seseorang akan lebih dihormati, dipandang tinggi serta tidak dianggap bagai katak di bawah tempurung. Sebagai contoh, untuk meningkatkan pengetahuan dalam bidang agama Islam seseorang wajib menguasai bahasa Arab yang merupakan bahasa kitab suci Al-Quran. Sementara itu, bagi golongan pelajar mereka lebih mudah untuk membuat rujukan sama ada melalui buku-buku atau Internet. Kemahiran menguasai bahasa Inggeris misalnya, sering kali menjadi halangan kepada pelajar Bumiputera di pusat pengajian tinggi untuk menghasilkan kajian serta bahan ilmiah yang berkualiti. Tegasnya, memiliki kemahiran bahasa Inggeris yang baik sama ada mendengar, bercakap, membaca atau menulis adalah amat perlu sejajar dengan usaha kerajaan Malaysia membangunkan modal insan di negara ini.

Seterusnya, seseorang lebih mudah untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, baik di pusat pengajian tinggi awam atau swasta. Tambahan lagi kemampuan menguasai dan berkomunikasi dalam pelbagai bahasa menjadi semakin penting sekiranya seseorang hendak melanjutkan pelajaran ke luar negara. Hal ini demikian kerana hampir semua pusat pengajian tinggi menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kekuatannya sebagai bahasa komunikasi masyarakat dunia. Hal ini dikukuhkan lagi apabila seseorang ingin melanjutkan pelajaran di negara-negara maju seperti Jepun dan Peranchis yang menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri sebagai bahasa pengantar utama. Tamsilnya, untuk melanjutkan pelajaran di negeri matahari terbit, Jepun pelajar perlulah mengikuti kurusus untuk menguasai bahasa Jepun terlebih dahulu sebagai pakej untuk terpilih untuk mengikuti pengajian di sana. Jelas terbukti bahawa penguasaan pelbagai bahasa memberikan kemudahan kepada setiap orang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi di samping mudah untuk memahami budaya dan gaya hidup sesuatu masyarakat yang ditemui.
            
Akhir sekali, tidak dapat dinafikan bahawa dengan menguasai pelbagai bahasa seseorang lebih mudah untuk memperoleh peluang pekerjaan. Hal ini disebabkan seseorang pekerja yang berkemahiran bertutur dalam pelbagai bahasa dianggap mempunyai banyak kelebihan serta keistimewaan kerana mampu bertutur dengan pelbagai pihak. Sebagai contoh, di Malaysia seseorang yang boleh bertutur dalam bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan Mandarin memiliki ciri-ciri pekerja yang digemari dan disukai majikan kerana masyarakat majmuk yang terdapat di negara kita. Di samping itu, dengan menguasai pelbagai bahasa membolehkan seseorang itu, menceburkan diri dalam bidang penterjemahan atau jurubahasa dalam bidang kehakiman dan juga sektor pelancongan. Bidang terjemahan dikatakan mempunyai masa depan yang cerah kerana mempunyai permintaan yang tinggi.  Begitu juga dalam bidang pelancongan yang amat memerlukan khidmat pemandu pelancong asing yang boleh menguasai bahasa asing. Sesungguhnya, penguasaan pelbagai bahasa dan kemahiran berkomunikasi menjadi suatu kriteria dan pertimbangan utama majikan dalam memilih ciri pekerja yang berkualiti.

Intihanya, langkah Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan subjek bahasa tambahan di peringkat sekolah perlulah dipuji bagi memperkasakan lagi modal insan yang bakal dilahirkan. Oleh itu, semua pihak khususnya ibu bapa bukan sahaja perlu menerimanya secara positif malahan memberikan sokongan tanpa wujud perasaan berbelah bahagi. Semua individu khususnya golongan pelajar perlulah merebut peluang yang disediakan oleh pihak kerajaan kerana kemahiran bertutur dalam pelbagai bahasa akan memberikan nilai tambah sekali gus menyediakan masyarakat yang mampu duduk sama rendah berdiri sama tinggi untuk bersaing di peringkat global. Justeru, tepuk dada tanya selera, adakah kita ingin menjadi individu yang hanya memahami bahasa ibunda atau mampu menguasai pelbagai bahasa yang pastinya memberikan kelebihan kepada kita kelak.