Tuesday, February 28, 2012

KARANGAN : BAHAYA MEROKOK

Tulis sebuah karangan yang bertajuk akibat merokok.

Contoh Karangan:

Kerajaan telah kerap kali menaikkan harga rokok dengan harapan agar bilangan perokok di Malaysia akan berkurangan. Namun begitu, kenaikkan harga bukan sahaja tidak berjaya untuk mengurangkan bilangan perokok malahan bilangan perokok telah semakin meningkat. Sedarkah mereka akan akibat yang bakal menimpa kepada diri perokok dan juga keluarga mereka yang tersayang?

Nikotin merupakan sejenis bahan yang boleh dijumpai dalam rokok. Nikotin akan menyebabkan perokok ketagih untuk merokok. Ketagihan ini akan menyebabkan si perokok menghisap rokok dengan lebih kerap lagi. Sebagai contoh, perokok mungkin akan hanya menghisap dua batang rokok sehari tetapi setelah satu minggu merokok, perokok itu mungkin merokok lebih daripada lima batang sehari.

Merokok juga akan membawakan banyak masalah kesihatan yang serius dan berpanjangan seperti kanser hidung, penyakit jantung, dan kanser paru-paru. Apabila si perokok menghidap penyakit tersebut, bukan sahaja mereka harus membayar kos perubatan yang tinggi tetapi mereka juga akan ?menyusahkan ahli keluarga mereka untuk menjaga mereka.

Asap-asap rokok yang dihembuskan oleh perokok merupakan ancaman kepada mereka yang berada di sekeliling perokok. Mereka yang terhisap asap rokok dikenali sebagai perokok pasif. Perokok pasif adalah lebih berbahaya jika dibandingkan dengan perokok aktif terutamanya jika perokok pasif itu adalah kanak-kanak.

Merokok itu membawa padah. Merokok bukan sahaja akan menjejaskan kesihatan diri sendiri tetapi juga mereka yang berada di sekeliling anda. Cegahlah diri anda daripada roko

2 comments:

  1. Thanks......

    FB Groups:https://www.facebook.com/groups/two0one4/
    FB Pages:https://www.facebook.com/ilovethispages2000

    ReplyDelete