Monday, July 9, 2012

latihan karangan berpandu


Tajuk: Dewasa ini, banyak pelajar bekerja sambilan semasa cuti persekolahan. Pada pendapat anda, wajarkah pelajar bekerja secara sambilan.
Contoh Karangan:
Apakah kerja sambilan? Sebenarnya kerja sambilan ini merujuk ………………………….. yang biasanya dilakukan oleh golongan remaja terutama …………………………………………. Kerja ini turut dilakukan oleh golongan tua dan wanita atas dasar untuk ………………………… atau membantu suami ………………………. Sememangnya kerja sambilan wajar dilakukan oleh remaja kerana sudah menjadi satu …………………………. tetapi gaya ini turut mencetuskan pelbagai ………………. terhadap remaja.
Kerja sambilan ini memberi satu pengajaran berguna kepada remaja dalam kehidupan. Jangka masa yang pendek bersama-sama rakan sekerja dan majikan pasti meninggalkan pelbagai kesan yang menarik. Remaja menyedari betapa kehidupan sosial memerlukan kemahiran tinggi terutama ketika di tempat kerja. Jadi, pengalaman kerja sambilan menjadi alat untuk menjelaskan erti kehidupan sebenar kepada remaja sebelum mereka benar-benar melaluinya.
Malah, remaja mampu membentuk personaliti yang menarik menerusi kerja sambilan ini. Tugas di tempat kerja membina jati diri remaja yang baru kerana kerja ini memerlukan mereka menepati masa, rajin bekerja, menurut arahan, dan menggunakan minda ketika berinteraksi dengan pelanggan. Remaja yang dahulunya malas, tiada wawasan, tidak yakin diri dan sebagainya pasti berubah sebaik sahaja mereka bekerja secara sambilan ini.
Sudah pasti kelebihan ketara bekerja secara sambilan ini ialah aspek kewangan. Remaja mempunyai wang mereka sendiri yang memberi sedikit kepuasan dalam hidup. Perasaan mampu membeli sesuatu atas kemampuan kewangan sendiri sememangnya membawa satu perasaan yang tidak dapat dihuraikan. Jelaslah, kerja sambilan memberi satu kepuasan kewangan yang begitu tinggi kepada remaja.
Cuma dalam ghairah remaja bekerja secara sambilan ini, aspek impak negetifnya harus diberi timbang sewajar. Remaja jadi individu yang lalu sibuk, penting wang, lupa tugas belajar mereka dan mungkin terlalu angkoh sehingga menggangap mereka sudah mampu hidup berdiri tampa bantu keluarga. Sikap terlalu rapat dengan rakan sekerja yang lebih dewasa turut mampu jerumus remaja ke arah budaya yang tidak kesihatan.
Kesimpulannya, kerja sambilan sememangnya wajar dilakukan oleh remaja tetapi harus secara bertanggungjawab. Remaja harus menimbang dengan mendalam sebelum menyertai kerja sambilan. Bukan sahaja kebenaran ibu bapa penting tetapi remaja harus bertanya kepada diri sendiri, adakah ini sesuatu yang ingin mereka lakukan? Atau mereka penuhkan masa cuti mereka dengan aktiviti berfaedah yang lain.

Skema Jawapan
aspek kewangan
begitu tinggi
berinteraksi
gaya hidup moden
impak
ingin mereka lakukan?
kebenaran
kehidupan sosial
kerja sementara
Kesimpulannya
ketika musim cuti sekolah
malas,
membeli sesuatu
membina jati diri
menambah pendapatan
menepati masa
menimbang
menjelaskan erti kehidupan sebenar
menyara keluarga
menyertai
pasti berubah
pelbagai kesan yang menarik.
pengajaran berguna kepada remaja dalam kehidupan
personaliti yang menarik
tempat kerja
wang mereka sendiri
wawasan

No comments:

Post a Comment